Voor psychiaters in opleiding is het mogelijk om leertherapie te volgen. Ik werk daarbij vanuit een ACT-perspectief om te onderzoeken hoe geestelijke gezondheid en ziekte begrepen kunnen worden en hoe dit handvatten kan bieden voor het vormgeven van de therapeutische relatie.
Dit vormgeven van de therapeutische relatie is sterk verbonden met het vormgeven van de relatie met jezelf, vanuit de wetenschap dat datgene wat helpt om de cliënt mentaal flexibeler te maken, vaak ook voor onszelf helpend is.
Voor dit vormgeven van de relatie met jezelf en de ander is het van belang op een open en niet-oordelende wijze naar jezelf te leren kijken, naar de gevoelens en gedachten die binnen een bepaalde context ontstaan en tot welke gedragsmatige neigingen deze leiden.
Herkennen van de invloed van de context en deze neigingen, zodat je bewust kunt kiezen waar je wel en niet gehoor aan geeft, is iets wat in leertherapie geoefend kan worden.
Ik streef daarbij naar een gelijkwaardige relatie waarin het onderzoeken van deze relatie en het geven en ontvangen van feedback belangrijk zijn.